dinsdag 2 februari 2016

Gedichtjes + rapliedjes '(on)eerlijke handel'

Tijdens de workshops van het poëzieproject 'Blik op de wereld'  hebben de kids van de derde graad poëzie- en hiphopteksten over (on)eerlijke handel en de slechte werkomstandigheden op de katoenplantages  geschreven.
De drie beste gedichten en rapliedjes zullen door een Genkse jury van poëzieliefhebbers gekozen worden en de winnaars mogen op de slotshow op 19 maart in samenwerking met Gökhan Girginol (acteur Spitsbroers) hun gedicht/ raplied voordragen.

Hieronder de mooie gedichten en coole rapliedjes:

Nore Pellens

Je kan je het niet voorstellen.
Een euro per dag, dat is zonder een lach.
Er is zelfs geen tijd voor het toilet.
Je krijgt ook niet veel drinken.
Zelfs niet de flinken.
De kinderen kunnen er niet naar school.

Ze werken zich een kool.

Chloë Vandevenne

Gedicht 1
Jander werkt in een textielfabriek.
Een saaie warme plek.
Andere mensen zijn er ook.
Niemand vindt het leuk.
Stopt dit ooit?

Gedicht 2
Ik had eens een kapotte broek.
Knip knip knip.
De benen eraf geknipt.
En weet je wat ik deed.
Ik maakte een pennenzak met een spleet.
Hij had geen rits.
Dat is echt blits.

Feyza Erer

Ik had een oude broek.
Van het linkerbeen maakte ik een kussen.
Het rechterbeen werd een pennenzak.
De bovenkant een coole tas.
Nooit gedacht dat van 1 broek
een verzameling van 3 dingen was.

Jill Messner

Ik heb een broek met een gat,
Mama zei: ,, Jill, die broek in de blauwe zak.’’
Ik zei: ,,Nee, ik pak hem mee,
en maak er een pennenzak van of twee.’’
Ik heb ze zelf gemaakt,
en er geen cent voor aangeraakt.

Jade Lenaerts

Mijn oma heeft een kleedje gemaakt.
Misschien krijg ik het als ik het heel lief vraag.
Het liefst van al zou ik het nu al willen dragen.
Zou ik het nog eens durven vragen?
,,Oma ik had dat kleedje zo graag gehad.”
,,Alsjeblieft voor jou, mijn lieve schat.’’

Milla Hoebers

Ik had een  broek met te veel gaten
en toen zei ‘k in mezelf:
,,Zou ik van mijn broekspijpen een handtas maken?’’
 Ik knip, knip, knip.........
En klaar was mijn mooie handtas.

Milla Hoebers

Katoenplantage
                
Katoenplanten prikken aan je vinger.
Toon zijn kleren en werk zit er op?
En als je kleren af zijn, nat maken,
Kleuren, hangen, drogen……..


Jolie  Wyns

Gedicht 1: Mijn trui

Ik laat hem niet gaan.
Met een banaan.
Er is ook een mooie broek bij,
Hij is helemaal van mij!!!

Gedicht 2:

Kato: Ik ben zo moe!
André: IK moet zo naar toilet!
Thomas: Ik wil naar school net zoals de anderen!
Olga: Wat vind ik dit erg om te horen!
Esma: En dit is de waarheid.
No way, deze mensen laten we niet zitten!!!

Onze rapliedjes

Anneleen Jacobs:

Mijn naam is Jeans, ik ben een broek,
gemaakt en geweven uit een doek.
Geplukt met de handen van katoen
urenlang moeten de mensen dit doen.

Werken en zwoegen zonder een cent,
geen rechten, geen pauzes,
Je denkt wel dat het went.
Elke dag van vroeg tot laat,
kleuren en spoelen,
je weet wel hoe dat gaat.

Voor alle werkers is dit zuur
zeker als je weet hun loon per uur.
Nog nooit gehoord van Fair Trade?
Gedaan alsjeblieft met kinderarbeid!

REFREIN

Geef mij een nieuwe jeansbroek
Fair Trade is wat ik zoek, ik zoek!
Geef mij een menselijk loon
Eerlijkheid, zo hoort het gewoon, gewoon, gewoon!

Rhune Bijnens

Ik heb geen rechten,
Moet uren blijven vlechten,
Moet er alsmaar voor blijven vechten.
Mijn stof komt uit een zak,
Ik ben geen oude wrak,
Ik ben er niet op mijn gemak en ik haat dit vak !
Mijn broek heeft een rits,
Ze vinden het zo blits,
Wordt gedragen door volwassenen
maar gemaakt door de kids !!!

Lauranne Vansant

Mijn naam is jeans ,
Ik ben een broek.
Ik kom uit alle maten , kleuren en geuren ,
Blauwe, zwarte en met scheuren.
Kinderen die lij hebben gemaakt  ,
Zijn nog nooit op school geraakt.
Ze moeten uren werken ,
Zagen wij naar die ellende.
Ik ben blij dat ze mij hebben gemaakt ,
Tot het einde van deze raad !
Dit is het einde van deze rap ,
Ik hoop dat je goed hebt opgelet.

Lotte Mertens

Mijn naam is jeans, ik ben een broek,
gemaakt en geweven uit een doek.
Ze plukken katoen elke dag,
ik wou dat iemand mijn ellende zag.
Ze kleuren de broeken blauw en zwart,
ze werken met groepen, dag en nacht.
Ze naaien de broeken aan elkaar
en dan is de jeans helemaal klaar.
Zonder geld en zonder loon,
alle werkers zijn dit zo gewoon.
Maar is dit eigenlijk wel hoe het moet?
Wat denk je van Faire Trade?
Super goed!

Floor Reynbeek

Mijn naam is jeans,
ik ben een broek,
gemaakt en geweven uit een doek.
Mijn kleur is blauw, dat zeg ik niet gauw.
Ik ben heel strak en draag geen pak.

Elif, Lara, Miray, Anouk en Merve

Ik ben katje en ik ben katoen,
Van mij maak je jeans, T-shirt en schoen.
Ik ben heel duur,
Dat maakt mijn leven zuur
De mensen die mij plukken, krijgen weinig loon per uur.
De machines zijn niet veilig.
Zuurstof is er weinig.
Dat is voor ons heilig x2
Pauze kunnen wij niet krijgen,
Ze denken aan hun eigen,
We moeten altijd zwijgen.
Dat was ons verhaal
in de Nederlandse taal.


3 opmerkingen: